Till vardags arbetar jag med att konstruera och många gånger
 måttsätter jag mina ritningar med vad man kallar en symetrisk
 tolerans. Dvs säga att man har ett mått (nominellt mått) som man vill
 att detaljen ska ha och sedan tillåter man att detaljen får växa eller
 krympa inom en viss längd.
 
 Exempel:
 Jag vill att mitt hopprep ska vara 1,5m ±0,2.
 Det betyder att mitt hopprep får vara allt mellan 1,3m till 1,7m.
 
 Nu kommer jag till pudelns kärna: När jag kör bil så ser jag
 hastighetsskyllten som ett nominellt mått och jag kör med en viss
 plustolerans då jag gillar min gaspedal.
 
 Tyvärr har jag svårt att acceptera dem som envisas med att köra under
 hastighetsbegränsningen.
 
 Regeln är dock enligt trafikförordningen:
 Du får köra så långsamt som trafiksituationen kräver det, men inte långsammare.
 
 Vem avgör det ...